Петмез – познатият непознат

Петмез? Навярно много от Вас вече са чули за това интересно блюдо-чудо от турската кухня. А ако не сте – просто сте длъжни да го пробвате. Това е един уникален продукт – както по вкусови качества, така и по своята полезност.  За тези, които не са съвсем наясно… Петмезът представлява сгъстен по особена технология плодов сок (до гъстотата на мед) от различни плодове с високо съдържание на захар. Много важно е обаче да отбележим, че петмезът не съдържа допълнително добавени захари, подсладители или мед – цялата му сладост идва изцяло от натуралния сок на плода, от който е извлечен. Петмез може да се направи от грозде (üzüm pekmezi), черница (dut pekmezi), а също така и от рожков (harnup pekmezi), захарно цвекло, фурми и други.  Петмезът е не само вкусен, но и изключително полезен. Неговите полезни и дори целебни свойства са известни от векове в Източната медицина и култура. Всички видове петмез са прекрасни източници на енергия, тъй като се състоят от 80% въглехидрати. И в същото време това е 100% фруктоза, за разграждането на която на огранизма не му е необходимо много време. Тя се усвоява лесно и бързо. По количеството на съдържание на тиамин, рибофлавин и желязо, този невероятен продукт неколкократно превъзхожда меда. 100 гр петмез почти изцяло осигуряват дневната норма на желязо, калций, калий и магнезий, която е необходима на организма.  Различните видове петмез оказват благотворно влияние на различни области от човешкото тяло. Петмез от фурми:
  • намалява нивото на холестерола в кръвта и спомага за регулирането на кръвната захар; 
  • полезен при анемия,рахит;
  • мощен имуностимулатор; 
  • намалява страничните ефекти при прием на антибиотици; 
  • полезен за бременни и кърмещи жени – облекчава раждането, спомага за лактацията.
Петмез от захарно цвекло:
  • подходящ за диетата на възрастни и малки деца, страдащи от дефицит на желязо.
  • има богато съдържание на калций, калий, селен, магнезий и хром;
  • спомага за укрепването на костните тъкани; 
  • подобрява мускулните функции;
  • съдържащият се в него хром спомага за намаляване на опасността от диабет.
Петмез от грозде:
  • полезен при анемия (малокръвие); 
  • повишава апетита; 
  • усилва кръвообращението и действа благотворно на кръвоносните съдове; 
  • полезен е за бременни жени в периода на развитието на плода; 
  • способства за приток на енергия;
  • полезен е при бъбречни заболявания и проблеми с храносмилателната система. 
Петмез от черница:
  • повишава съпротиителните сили на организма при простудни заболявания;
  • също е незаменим при анемия, астма и бронхит; 
  • препоръчва се за спортисти за увеличаване на енергията; 
  • незаменим е в качеството си на стимулатор за физическото и психическото развитие на малките деца.
Шампион по целебни качества и обхват сред петмезите се явява Петмез от рожков:
  • нормализира кръвното налягане, полезен е при хипертония; 
  • понижава нивата на холестерола в кръвта; 
  • изключително полезен е при алергична астма; 
  • повишава сърдечния тонус и облегчава аритмията; 
  • укрепва зъбите и костите; ,
  • благотворно влияе на работата на черните и белите дробове; 
  • извежда вредните вещества от кръвта и вредителите от организма; 
  • има благотворно влияние на мъжката полова система и е чудесен афродизиак.
Хранителната ценност на петмеза не може да се сравни нито с домашно сладко, нито с мед. Това е и причината специалистите да препоръчват консумацията на петмез ежедневно. Можем да го включим в менюто си във всяко едно хранене:  За закуска: Тост с петмез По желание, хебчето може да се направи в тостер или на тиган. Ако е в тостер, след изпичането до желаният вид, намазвате хлебчето от двете страни с краве масло и след като то се разтопи и попие напълно, намазваме двете страни с петмез. На тиган технологията е подобна, само че при препичането на хлебчето първо това става без масло и след като добие лека руменина, двете страни се намазват с масло и се препичат още малко. След това процедурата е същата – намазвате ги с петмез и им се наслаждавате.  За обяд: Филе с петмез Филето се нарязва на средни по големина лентички. 2-3 скилидки чесън се намачкват и се смесват с малко сол и петмез (2 с.л петмез на 1 парченце месо). Всяко парченце от месото се пробожда с нож на няколко места и се поставя в петмезено-чесновата смес. Оставя се така в тази своеобразна марината за известно време, след което може да се приготви на скара, тиган, грил. В тиган се слагат наряан лук, добавя се дребно нарязано зеле, останалата марината и всичко се задушава за 15 минути. След което се пробавя месото и всичко се оставя за още няколко минутки. Това е!
За десерт: Халва-пудинг300 гр петмез се смесват със 150 гр вода. 4.с.л брашно се слагат на тиган и се запържват до златист цвят. Добавят се 50 гр краве масло и петмезът с вода и се оставят на най-тих огън да се сгъстят, като се бъркат постоянно. Може да се сервира в купички, на дъното на които има бадеми.Опитайте това невероятно вкусно лакомство и експериментирайте с него. Рецепти и варианти има за всеки вкус. А да не забравяме и колко е полезен.